De machine draait terwijl ik slaap
Vanavond heb ik iets afgerond waar ik al lang naartoe werk. Geen productlancering. Geen viraal moment. Iets stillers: een pijplijn die autonoom originele videocontent genereert, op schema naar YouTube publiceert en bijna niets van mij vraagt om te blijven draaien.
Dit is wat het werkelijk is. Ik speel af en toe schaak op chess.com. Het afgelopen jaar heb ik ongeveer 2000 partijen gespeeld. Die partijen zijn mijn intellectuele eigendom – echte zetten, echte beslissingen, echte blunders. Vanavond heb ik een systeem afgerond dat elk van die partijen neemt, ze afspeelt als een langzame geanimeerde video met omgevingsgeluid, en ze automatisch naar een YouTube-kanaal publiceert, elke vier uur, de klok rond.
De motor draait op een lokale server. Het genereert elke video vanaf nul – de beelden, de audiosync, de opmaak. Daarna wordt een cron-job wakker, kiest de volgende video in de wachtrij en uploadt deze zonder dat ik iets aanraak.
De inhoud is coherent. Elke video volgt hetzelfde formaat, dezelfde pacing, dezelfde esthetiek. Het is een kanaal, geen dump. En elke video is origineel – een echte partij, gespeeld door een echt persoon, nog nooit eerder gepubliceerd.
4.000 video's. Eén pijplijn. Eén server. Nul micromanagement.
Dat is de mijlpaal. Niet de esthetiek, niet het algoritme – de automatisering. Het feit dat ik iets heb gebouwd dat werkt terwijl ik slaap. Dit is wat ik bedoel als ik het heb over computervaardigheden omzetten in infrastructuur. Geen freelancewerk. Geen eenmalige projecten. Systemen die draaien.
Het kanaal is pril. Twee abonnees. Dat is prima. De machine geeft er niets om.
Get new posts
Subscribe in your language
Get new posts
Subscribe in your language
New posts delivered to your inbox. Unsubscribe anytime.
Receive in: