codebuddy.tech

building in public from Vancouver

Ik bouwde mijn eigen publicatie-API in één nacht

Gisteravond filmde ik mijn kat Pierre in bed. Hij deed zijn ding – hij kroop op me, staarde me aan, en begon uiteindelijk te zingen. Ik comprimeerde de video, voerde één commando uit, en hij verscheen automatisch bovenaan mijn live videofeed.

Het antwoord kwam binnen enkele seconden: 98 video's. Pierre bovenaan. Feed bijgewerkt. Klaar.

Wat er werkelijk gebeurde

Onder de motorkap verzorgde één Cloudflare Worker alles: ontving de videobytes, sloeg ze op in R2-objectopslag, haalde de bestaande feed-JSON op, voegde de nieuwe video-URL vooraan de lijst toe, schreef de bijgewerkte JSON terug naar R2 en werkte de KV-store bij. Geen server. Geen database. Geen deployment-pijplijn. Gewoon een Worker, een bucket en een key-value-store.

De totale infrastructuurkosten zijn op mijn huidige schaal effectief nul.

Waarom dit belangrijk aanvoelt

Vóór gisteravond vereiste het toevoegen van een video het handmatig uploaden naar R2 via de AWS CLI, het bewerken van de feed-JSON, het opnieuw uploaden ervan en het leegmaken van de CDN-cache. Nu is de drempel één curl-commando. Of uiteindelijk helemaal geen commando – gewoon "hey Claude, upload deze video."

Een API voor je eigen site hebben, verandert wat mogelijk is. Het is het verschil tussen een website en een platform.

Eén geverifieerd POST-verzoek is alles wat nodig is om te publiceren naar het netwerk. Vanaf hier breidt hetzelfde patroon zich uit naar meerdere feeds, meerdere platforms, uiteindelijk YouTube. Eén upload, overal tegelijk.

Het grotere geheel

Ik begon het 333-dagen signaalexperiment om mezelf te dwingen consistent in het openbaar te bouwen. Op nacht vier heb ik een live videofeed, een geautomatiseerde cron-rotatie, een netwerk van 8 verbonden domeinen, een signaalscore en nu een publicatie-API die ik overal kan aanroepen.

De keten is 4 dagen oud. De basis staat er al. Volgende stap: één shellscript dat een video uploadt, tweet en elk eindpunt in één keer bijwerkt. Eén commando. Totale distributie.

Get new posts

Subscribe in your language

Get new posts

Subscribe in your language

New posts delivered to your inbox. Unsubscribe anytime.

Receive in: