codebuddy.tech

building in public from Vancouver

Van GPT naar Claude: De reis van een Vancouver-ontwikkelaar door het Wilde Westen van Vibe Coderen

Zes maanden geleden dacht ik dat ik de heilige graal had gevonden. GPT zou alles veranderen. Maar het zit zo met revolutionaire momenten: soms besef je pas hoe lomp je revolutie was totdat je iets beters vindt.

Maak kennis met Anthropic, het bedrijf opgericht door voormalige OpenAI-medewerkers, en Claude, hun vlaggenschipmodel. Werken met Claude deed me beseffen dat mijn vroege GPT-dagen aanvoelden als proberen te coderen op een Nokia uit de jaren 90 vergeleken met een iPhone.

Wat is Vibe Coderen in vredesnaam?

De term werd gepopulariseerd door Andrej Karpathy, die het omschreef als volledig meegaan met de vibes, de AI code laten genereren en het als vanzelfsprekend beschouwen. Het klinkt bevrijdend. Het is bevrijdend. Maar het is ook kwetsbaar.

Hier is de prachtige paradox: je hoeft niets van code te weten om te beginnen met vibe coderen. Wat je nodig hebt is geloof in jezelf en nul angst. Geen informatica-diploma, geen bootcamp-certificaten. Gewoon vibes.

Maar hier is de tegendraadse waarheid: nul angst wordt snel nul begrip. Wanneer de AI een bug produceert, heb je geen mentaal model om het te diagnosticeren. Vibe coderen zonder basiskennis is als het rijden van een Tesla met autopilot in een sneeuwstorm — je voelt je briljant totdat je op ijzel terechtkomt.

De Open Source Revolutie

Ik kan een opdracht uitvoeren die code van de server van een ontwikkelaar haalt — misschien zijn ze in Estland, misschien in de kelder van hun moeder in Ohio — en boem, die code wordt gedownload naar mijn machine. Dit is het moderne wonder van open source.

Het addertje onder het gras? Bouwen is het makkelijke deel. Distributie — je creatie onder de aandacht brengen van mensen die het daadwerkelijk willen gebruiken — dat is de echte uitdaging. Het internet staat vol met briljante projecten waarvan niemand weet dat ze bestaan.

Waarom Claude Alles Voor Mij Veranderde

GPT voelde als een slimme stagiair die soms briljante inzichten gaf en soms vol vertrouwen zei dat Parijs de hoofdstad van Italië was. Claude voelt anders. Betrouwbaarder.

Get new posts

Subscribe in your language

Get new posts

Subscribe in your language

New posts delivered to your inbox. Unsubscribe anytime.

Receive in: