codebuddy.tech

building in public from Vancouver

Mijn AI-imperium opbouwen, één Uber-rit tegelijk: de reis van een Vancouver-ontwikkelaar

Beeld je dit eens in: ik zit in mijn auto tussen Uber-ritten door in het centrum van Vancouver, vanaf mijn iPhone via SSH verbonden met mijn VPS, Python-scripts aan het debuggen terwijl een of andere kerel in een Tesla me afsnijdt. Gewoon een dinsdag in het leven van een solo-AI-ontwikkelaar die zijn huur betaalt door vreemden door de stad te rijden.

Oké, ik weet dat dit klinkt als het geromantiseerde techbro-verhaal. De realiteit is dat sjouwen op je telefoon terwijl je onder het minimumloon verdient na de korting van Uber niet bepaald een ereteken is. Maar de tools die ik heb gebouwd zijn echt, de code werkt, en soms komen de beste innovaties voort uit de raarste beperkingen.

De droom versus de sleur

Ik heb grote dromen. PlayBunny.AI is mijn doorbraak in de luxe modestraat — AI ontmoet haute couture, algoritmen bepalen wat trendy is voordat mensen zelf weten dat ze het willen.

Maar dit is het ding van solo-ontwikkelaar zijn: je moet geld verdienen terwijl je je imperium opbouwt. Had ik een junior-ontwikkelaarscontract van 70k kunnen aannemen? Absoluut. Maar er is iets aan het behouden van volledige autonomie over mijn tijd en projecten dat me op dit pad houdt.

Programmeren vanaf mijn telefoon

Ik maak direct via SSH verbinding met mijn VPS vanaf mijn iPhone. SSH is in 1995 ontwikkeld door Tatu Ylönen, een Finse informaticus die het zat was dat mensen netwerkverkeer onderschepten. Hier gebruik ik zijn uitvinding om code te debuggen vanaf een parkeerplaats van McDonald's om 2 uur 's nachts.

Mobiel-gericht ontwikkelen heeft me gedwongen om meer modulaire code te schrijven, automatisering te omarmen en in kleinere atomaire commits te denken. Contextwisseling is constant als je ook aan het rijden bent.

Wat vibe-coderen echt betekent

Traditionele ontwikkelomgevingen gaan uit van toegewijde focus en een fatsoenlijke bureau-opstelling. Maar wat als je meest creatieve momenten zich voordoen om 23:00 uur op een parkeerplaats van Starbucks? Mobiel-gericht ontwikkelen is geen beperking — het is een filter dat al het overbodige verwijdert.

De realiteitscheck

Deze levensstijl is niet duurzaam op de lange termijn. De Uber-sleur levert op goede dagen misschien 15-20 dollar per uur op, en constant schakelen tussen rijden en programmeren is vermoeiend. Maar het heeft me iets waardevols geleerd over veerkracht en vindingrijkheid.

Elke ontwikkelaar heeft zijn oorsprongsverhaal. Sommigen leren aan Stanford. Anderen ploeteren in bedrijfscubicles. Ik? Ik debug API-eindpunten tussen ritten door, leer gedistribueerde systemen, één parkeerplaats tegelijk.

Wat nu

Blijf bouwen, blijf leveren, blijf itereren. Tot die tijd kun je me ergens in Vancouver vinden, waarschijnlijk in de file, zeker verbonden met een server, altijd iets aan het bouwen.

Wil je de reis volgen? Vind me op Reddit via r/indiehackers of r/SideProject.

Get new posts

Subscribe in your language

Get new posts

Subscribe in your language

New posts delivered to your inbox. Unsubscribe anytime.

Receive in: